Skargi
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności Polskiego Centrum Akredytacji odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. test
Ponadto w związku ze sprawowanym nadzorem nad akredytowanymi podmiotami i zgodnie z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17011, PCA rozpatruje zastrzeżenia dotyczące działań akredytowanego podmiotu w odniesieniu do spełnienia wymagań akredytacyjnych – tzw. skarga na akredytowany podmiot.
Zasady wnoszenia skarg
Skargi i wnioski należy przesłać na adres:
Polskie Centrum Akredytacji
ul. Szczotkarska 42
01-382 Warszawa
Skargi i wnioski można również przesyłać pocztą elektroniczną na adres sekretariat@pca.gov.pl lub faksem pod numer 22 355-70-18.
Skargi i wnioski, zarówno te nadsyłane pocztą, jak i drogą elektroniczną, powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (w tym kod pocztowy) wnoszącego skargę lub wniosek, w przeciwnym razie zostaną pozostawione bez rozpatrzenia.
Kierownictwo PCA (Dyrektor PCA lub Zastępca Dyrektora) przyjmują interesantów w sprawie skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach 16.00-18.00 w siedzibie PCA, po uprzednim zgłoszeniu telefonicznym pod numer 22 355-70-00. W przypadku skargi ustnej, PCA wymaga jej pisemnego potwierdzenia.
Skarga na akredytowany podmiot powinna zostać najpierw złożona w tym podmiocie, zanim zostanie wniesiona do PCA.
W przypadku niezadowalającej odpowiedzi lub braku odpowiedzi od akredytowanego podmiotu, PCA podejmuje kroki mające na celu rozpatrzenie skargi, pod warunkiem, że skarga dotyczy akredytowanej działalności. W przypadku wątpliwości co do spełniania wymagań akredytacyjnych, PCA przeprowadza ocenę akredytowanego podmiotu w ramach nadzoru specjalnego. Dane skarżącego nie są ujawniane, chyba że skarżący wyrazi na to zgodę.
Terminowość rozpatrywania skarg
Skargi i wnioski dotyczące działalności PCA są rozpatrywane w ciągu 1 miesiąca od daty otrzymania, a skargi dotyczące działalności akredytowanego podmiotu w ciągu 3 miesięcy od daty otrzymania. Gdy rozpatrzenie skargi w tym terminie nie jest możliwe, PCA przekazuje informację o już podjętych działaniach i przybliżonym terminie ostatecznego rozpatrzenia skargi.