Skargi

Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności Polskiego Centrum Akredytacji odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

Ponadto w związku ze sprawowanym nadzorem nad akredytowanymi podmiotami i zgodnie z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17011, PCA rozpatruje zastrzeżenia dotyczące działań akredytowanego podmiotu w odniesieniu do spełnienia wymagań akredytacyjnych – tzw. skarga na akredytowany podmiot.

Zasady wnoszenia skarg

Skargi i wnioski należy przesłać na adres:
Polskie Centrum Akredytacji
ul. Szczotkarska 42
01-382 Warszawa

Skargi i wnioski można również przesyłać pocztą elektroniczną na adres sekretariat@pca.gov.pl lub faksem pod numer 22 355-70-18.

Skargi i wnioski, zarówno te nadsyłane pocztą, jak i drogą elektroniczną, powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (w tym kod pocztowy) wnoszącego skargę lub wniosek, w przeciwnym razie zostaną pozostawione bez rozpatrzenia.

Kierownictwo PCA (Dyrektor PCA lub Zastępca Dyrektora) przyjmują interesantów w sprawie skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach 16.00-18.00 w siedzibie PCA, po uprzednim zgłoszeniu telefonicznym pod numer 22 355-70-00. W przypadku skargi ustnej, PCA wymaga jej pisemnego potwierdzenia.

 

Skarga na akredytowany podmiot powinna zostać najpierw złożona w tym podmiocie, zanim zostanie wniesiona do PCA.

W przypadku niezadowalającej odpowiedzi lub braku odpowiedzi od akredytowanego podmiotu, PCA podejmuje kroki mające na celu rozpatrzenie skargi, pod warunkiem, że skarga dotyczy akredytowanej działalności. W przypadku wątpliwości co do spełniania wymagań akredytacyjnych, PCA przeprowadza ocenę akredytowanego podmiotu w ramach nadzoru specjalnego. Dane skarżącego nie są ujawniane, chyba że skarżący wyrazi na to zgodę.

 

Terminowość rozpatrywania skarg

Skargi i wnioski dotyczące działalności PCA są rozpatrywane w ciągu 1 miesiąca od daty  otrzymania, a skargi dotyczące działalności akredytowanego podmiotu w ciągu 3 miesięcy od daty otrzymania. Gdy rozpatrzenie skargi w tym terminie nie jest możliwe, PCA przekazuje informację o już podjętych działaniach i przybliżonym terminie ostatecznego rozpatrzenia skargi.

 

Aktualizacja: 21.01.2025 10:15
Zgoda
Szczegóły
Więcej informacji

Używamy plików cookie

Pliki cookies, zwane inaczej „ciasteczkami”, to pliki, które stanowią dane informatyczne, w szczególności informacje tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu internetowego (np. w telefonie, laptopie czy tablecie) i przeznaczone są do korzystania ze strony internetowej https://www.pca.gov.pl/ i jej funkcjonalności (dalej: Serwis). Nadrzędnym celem wykorzystywania przez Administratora plików cookies jest umożliwienie użytkownikom dostępu do Serwisu i ułatwienie korzystania z niego przy zachowaniu pełnej jego funkcjonalności. Administrator wykorzystuje także pliki cookies w celu podążania za preferencjami użytkowników Serwisu, jak i dla celów statystycznych pomagających Administratorowi zrozumieć w jaki sposób użytkownicy wykorzystują poszczególne funkcje w Serwisie.
Zobacz politykę cookies

Niezbędne
Funkcjonalne
Śledzenie i wydajność

Niezbędne

Ciasteczka niezbędne – te pliki cookies odpowiadają za użyteczność Serwisu i umożliwiają korzystanie z podstawowych funkcji strony internetowej. Serwis bez tychże ciasteczek nie może funkcjonować

Funkcjonalne

Ciasteczka preferencyjne – te pliki cookies umożliwiają zapamiętywanie preferencji użytkowników Serwisu, które ułatwiają mu poruszanie się po stronie internetowej (login, język, czcionka, tryb wyświetlania). Aby Administrator mógł wykorzystać ciasteczka preferencyjne, niezbędne jest wyrażenie zgody przez użytkownika;

Śledzenie i wydajność

Ciasteczka statystyczne – te pliki cookies umożliwiają Administratorowi weryfikację liczby odwiedzin użytkowników i źródeł ruchu w Serwisie. Służą do weryfikacji popularności samego Serwisu jak i jego poszczególnych podstron czy funkcjonalności. Dzięki ciasteczkom statystycznym Administrator może podążać za trendami użytkowników i dostosować treść Serwisu do ich upodobań. Aby Administrator mógł wykorzystać ciasteczka statystyczne, niezbędne jest wyrażenie zgody przez użytkownika;

Więcej informacji

Zdecydowana większość dostępnych na rynku przeglądarek internetowych domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies. Jeżeli użytkownik nie ma woli otrzymywania żadnych plików cookies, może zaktualizować ustawienia przeglądarki na swoim urządzeniu elektronicznym, z którego korzysta w celu korzystania z funkcjonalności Serwisu. Użytkownicy mogą przeglądać i usuwać pliki cookies w Serwisie Administratora, jednakże wskazać należy, iż brak możliwości zapisywania lub odczytywania ciasteczek przez stronę internetową może uniemożliwić pełne oraz poprawne korzystanie z naszego Serwisu. W przypadku gdy użytkownik korzysta z różnych urządzeń do uzyskania dostępu do Serwisu oraz przeglądania jego treści, należy upewnić się, że każda przeglądarka internetowa na każdym urządzeniu dostosowana jest do indywidualnych preferencji użytkownika w zakresie funkcjonowania plików cookies. Sposób wyłączenia jak i aktualizacji ustawień plików cookies uzależniony jest od rodzaju przeglądarki, z której użytkownik korzysta.